زنبورهاي مورد استفاده در كندوچه های باروری ملکه

در روش هاي گذشته توضيح داده شد كه در مورد استفاده از زنبورهاي كلني هاي پرورش ملكه، خصوصاً در مورد كلني استارتر و پرستار مشكلي براي پركردن كندوچه هاي باروري ملكه از آن ها نميباشد. چون شما ميتوانيد بعد از دوره ي پرورش ملكه كوتاه، زنبورهاي جوان كلني هاي بدون ملكه را كه براي پرورش شاخون ها از آنان استفاده نموده ايد در داخل كندوچه ها تكانيده و از آنها استفاده نماييد . ولي در مورد پرورش ملكه با كلني ملكه دار بايد از سه روش زير استفاده نماييد:

١)  برداشت جمعيت از كلني هايي كه در اوايل بهار از آنها براي پرورش ملكه استفاده نشده است:

 به ميزاني كه تخمگذاري ملكه را تحت تاثير منفي قرار ندهد و سپس با تغذيه ي مكرر كلني ميتوانيد از آن بصورت پيوسته جمعيت كارگر جوان ولي بدون تخم برداشت نماييد. پيشنهاد ميشود كه كندوهاي توليد كننده زنبور به جهت برداشت جمع يت از پاييز قبل مورد توجه ويژه قرار گرفته و آماده شوند. شما ميتوانيد در بهار از اولين سري ملكه هاي توليدي خود كندوهايي بصورت بچه مصنوعي ايجاد كنيد كه ملكه ي آنها در زنبورستان بارور شده باشد و از اين كلني هاي تازه كه ايجاد شده و مدتي فعاليت نموده اند، جمعيت برداشت كنيد. فردي كه از اين روش استفاده كند به هيچ وجه از كمبود جمعيت براي پر كردن كندوچه ها ابراز نگراني نخواهد كرد.

٢) برداشت زنبورهاي جوان از داخل طبق عسل به منظور جلوگيري از  بچه دهي كلني:

شما ميتوانيد در فصل فعاليت شديد زنبورها با هدف پر كردن كندوچه ها و جلوگيري از بچه دهي كندوها، بدون اينكه فعاليت كلني را مختل كنيد به ميزان قابل توجه ي از طبقه بالا جمعيت جوان برداشت نماييد. از كلني هايي كه ته شاخون توليد كرده اند و تخم روز يا لارو در آنها ديده ميشود استفاده ننماييد، زيرا اينگونه جمعيت ها ملكه باكره را به راحتي قبول نخواهند كرد!

٣) برداشت زنبور از كندوهايي كه به هيچ وجه بيمار نبوده اند، اما در عين حال براي برداشت محصول عسل هم ضعيف هستند :

در برداشت و استفاده از هر كدام از اين سه روش بهتر آن است كه از زنبورهاي پيري كه مدت زيادي را در كلني توليد شاخون سپري كرده اند، استفاده نشود. در استفاده از روش ايجاد بچه مصنوعي مهم است كه نهايت دقت اوليه انجام شود تا كمترين زنبور كارگر مسن به كلني جديد انتقال پيدا كند. ما ميتوانيم با ايجاد بچه مصنوعي قوي و قرار دادن كندو در همان زنبورستان اما با چند متر اختلاف با كلني مادري، زنبورهاي جوان را از پير جدا نموده و معرفي ملكه را در كندوي جديد انجام دهيم. به هيچ وجه در اين كار، قاب ها را از ديواره ي كندو يا قاب هاي كناري جمعيت برداشت نكنيد زيرا بيشتر آنها زنبوران مسن ميباشند.
از كلني
يتيم شده براي پر كردن كندوچه هاي پرورش ملكه استفاده كنيد ، زيرا كه اين كندوچه هاي چند قابي ميتوانند چند دفعه ملكه بارور شده را در اختيار شما قرار دهند. در كشورهايي كه وضعيت آب و هوايي مناسبي مثل كشور ايتاليا و ايران دارند (داراي بهار و تابستان طولاني ميباشد) ميتوانيد تا ١٠ بار ملكه بارور شده از يك كندوچ هاي كه شرايط اوليه ي خوبي داشته باشد برداشت نماييد. مهم اين است كه در شروع، به اولين ملكه اين زمان را بدهيد كه سطح تخم گذاري خوبي را در داخل كندوچه ايجاد كند و پس از سربست كردن اولين سري تخم گذاري ملكه را برداريد. در اين صورت كندوچه هميشه در شرايط جمعيتي خوبي خواهد ماند. بعد از ٧٢ ساعت يتيم ماندن كندوچه ميتوانيد يك شاخون نزديك به تولد به كندوچه معرفي نماييد.

برداشت ملكه بارور و دادن سريع شاخون يا ملكه باكره با تلفات زياد ملكه ها همراه خواهد بود. با كندوچه هاي KBK  و سيستم مديريتي كه در بالا توضيح داده شد، ميتوانيد به بهترين و ارزانترين وضعيت ممكنه، ملكه بصورت انبوه توليد نماييد. شما ميتوانيد براي شروع كار با يك كلني قوي بيملكه، يك سري ٢٥ فنجانكي شروع كنيد. و قبل از تولد شاخون ها با جمعيت اين كندوي يتيم مي توانيد ٢٥ كندوچه پرورش ملكه را پر كنيد.
با پر كردن و معرفي ٢٥ شاخون نزديك تولد به آنها، خواهيد توانست پس از ٢ تا ٣ هفته حداقل ٢٠ ملكه بارور شده بدست آوريد، سپس با استفاده از يك كلني ملكه دار قوي خواهيد توانست مجدداً ٢٥ شاخون توليد كنيد. با نزديك شدن زمان تولد ملكه هاي سري دوم ميتوانيد ملكه هاي بارور شده را از داخل كندوچه ها برداريد و ٧٢ ساعت بعد از برداشت، شاخونها را به آنان معرفي كنيد. با تكرار اين روش و بكار گيري كلني هاي باملكه براي پرورش شاخون ها و استفاده از جمعيت فقط يك كلني ميتوانيد در زماني كوتاه حداقل ٤٥ ملكه بارور شده در شرايط خوب توليد نماييد. برنامه ريزي در پرورش ملكه بسيار حائز اهميت است. زيرا تنها از اين طريق خواهيد توانست در توليد ملكه بازدهي اقتصادي نيز داشته باشيد.
 

    

منبع : کتاب پرورش و اصلاح نژاد کاربردی زنبورعسل - مهندس عطاییان